Ga naar de inhoud
Home » Blog » Mijn dagelijkse podcast geeft mij creatieve ruimte

Mijn dagelijkse podcast geeft mij creatieve ruimte

Ik dacht niet dat ik het kon, een dagelijkse podcast maken en iedere dag ‘weer iets verzinnen’. Het begon in december met een wekelijkse video plaatsen op Instagram over groei van volgers en verbinding. Daarna begon ik met een podcast, ik deed mee aan de Podcast Academy van Mirjam Hegger en leerde in korte tijd wat er technisch voor nodig is. Dit had ik nodig om mezelf ook echt in beweging te krijgen.

De ideeën had ik wel, de content ook maar ik durfde niet omdat ik me liet tegenhouden door vragen als: welke microfoon, welke software gebruik ik? Hoe zet ik een podcast live? Hoe kom ik aan meer luisteraars? De training heeft een groot aantal van mijn vragen beantwoord. De vraag hoe ik aan meer luisteraars kom? Die is eigenlijk hetzelfde als voor alle vragen rondom ‘Meer klanten en meer connecties’. Zorg voor continuïteit, blijf heel regelmatig dingen delen op een manier die bij jou past. Geef het tijd of start met advertenties om de tijd wat te verkorten.

Een dagelijkse podcast maken

Mijn dagelijkse podcast kwam voort uit een uitdaging om iedere dag iets aan mijn sales en content te gaan doen. Het zat er nog niet echt in, ik deed wel aan content creatie en sales maar niet dagelijks. Met mijn podcast kan ik elke dag over mijn aanbod vertellen, mijn expertise delen en vragen beantwoorden over mijn vak: online marketing. Ik doe dat in een balans en leer elke dag bij hoe ik dit doe. Ik merk dat door dagelijks een podcast te delen, dit proces flink versnelt wordt.

Mijn podcast is nog geen enorm groot platform waar duizenden ondernemers naar luisteren. Maar wat niet is, mag nog komen. Ik heb geduld en tot die tijd focus ik op wat het mij brengt nu op dit moment. Voor mij is mijn podcast een succes omdat ik er met plezier aan werk, ik deel mijn inspiratie en kennis en ook mijn enthousiasme voor mijn klanten en hun eigen aanbod.

Belangrijk voor het succes van mijn podcast

  • Ik schrijf regelmatig content ideeën uit, in een brainstorm of ’s avonds op de bank. Als het in me opkomt schrijf ik het op. Ik hoef er dan niet direct iets mee te doen.
  • Ik heb altijd een lijstje met onderwerpen, voor als ik niet direct een ingeving heb.
  • Ter voorbereiding schrijf ik een aantal bullet points op die mijn verhaal structuur geven. Dit is geen uitgeschreven verhaal of storyboard om vanuit te spreken.
  • Ik heb altijd een Call to Action, of dit nu voor mijn aanbod is of om de verbinding te maken met mijn luisteraars. Zoals: stel mij je vraag over jouw content.
  • Ik let erop dat ik altijd vrolijk en enthousiast ben over mijn onderwerp op het moment van het inspreken van de podcast. Als ik hem niet voel, dan doe ik het niet. Het kan dan aan de timing liggen of dat het onderwerp op dat moment toch niet zo belangrijk voor me is.
  • Ik luister mijn eigen podcast terug alsof hij van iemand anders is, probeer ervan te leren en mezelf te verbeteren. Zo praat ik inmiddels rustiger, neem meer pauzes en dwaal veel minder af in mijn verhaal.

Ook luister ik veel naar podcasts van andere coaches en leuke ondernemers. Soms ook naar luisterboeken en ik luister naar een podcast show die ik fijn vind om lekker ontspannen op te wandelen.

Waarom is dagelijkse content belangrijk?

Ik raad niemand aan om ook een dagelijkse podcast te starten als je daar eigenlijk geen zin in hebt. Als je iets, wat dan ook dagelijks wil volhouden dan doe je dat omdat je het leuk vind. Je luisteraar voelt het direct als je eigenlijk meer voor de sier zit. Zonde van je energie!

Dagelijks content maken betekent dat je dagelijks een kans hebt om bij je klant binnen te komen. Hij of zij zal niet alles van je zien, lezen of horen en zo is de kans veel groter dat je verbinding maakt. Maar het mag wel bij je passen. Wat niet werkt is in een week elke dag een mail schrijven, een post maken of een podcast opnemen en dan 4 weken stilte. Kies er dan voor om bijvoorbeeld 2 keer per week content te delen op jouw medium. Zorg dat je consistent bent, dat je doelgroep verwacht dat je weer met iets komt en dat deze verwachting ook opgevolgd wordt.

Content Bootcamp inschrijving

Vind je het lastig om regelmatig content te maken? Of heb je er niet dagelijks tijd voor? Kijk dan eens naar mijn Content Bootcamp van 8 Mei – 2 Juni. Hierin leer ik je verschillende vormen van content creatie waarmee je in minder tijd meer content kunt gaan delen waarmee jij je klanten aantrekt. Je kunt je nog t/m dinsdag 9 mei inschrijven en meedoen.

Schrijf je direct in!

Beluister mijn dagelijkse Marketing Energy podcast via Spotify of Apple iTunes.