Mag ik je wat vragen? Zelfs als je niet direct aan mij antwoord kunt geven, is door het stellen van deze vraag al een eerste verbinding gelegd. Wanneer je een eigen workshop, Masterclass of training geeft, dan kun je openen met een moment van verbinding. Bijvoorbeeld, even samen landen in de zaal door een aantal minuten te focussen op je ademhaling. Ook het kopen van een ticket voor deelname, of de inschrijving is al een eerste stap naar die verbinding. Tussen jou als aanbieder en je klant.
Wat is een microcommitment?
Die eerste stap noemen we een ‘microcommitment’, die kun je ook toepassen als je iemand feedback wil geven in een salesgesprek. Je vraagt eerst of iemand deze feedback wel wil ontvangen, voordat je het vrijelijk weggeeft. Grotere kans dat zij ernaar luistert en er ook wat mee gaat doen.
Een microcommitment is een eerste stap in de verbinding tussen jou en de ander. Jij wil iets van deze persoon, of dit nu is dat zij luistert of dat ze instapt in jouw programma. Door kleine stappen te zetten waarin iemand een positieve reactie geeft, zoals het verzamelen van Ja reacties, ontstaat een relatie van waaruit het makkelijker is om iemand echt aan boord te krijgen.
Hoe zet ik een microcommitment in voor mijn marketing?
De verbinding leggen met een volgende klant kun je met kleine stappen mogelijk maken. Door bijvoorbeeld een reactie te vragen op je story, door een reactie op je post te krijgen (niet alleen de like) en door iets gratis uit te delen. Maar je zult merken dat je pas echt een stap zet, wanneer je klant ook een product of dienst koopt. Ook als dit voor een heel klein bedrag is.
Zoals eerder genoemd kun je ook tijdens een live gesprek of event een microcommitment krijgen, door een hele kleine stap te vragen van de ander.
Hoe werkt dit voor jou?
Als jij een masterclass ziet en je daarvoor inschrijft, doe je dan ook live mee op dat moment? Of doe je dat alleen wanneer je bewust gekozen hebt om mee te doen? Door de betaling voor je ticket, waarmee je naast tijd ook geld investeert in de masterclass. Je kiest er nu bewust voor om tijd en energie vrij te maken om aanwezig te zijn. Dan sta je ook meer open voor een aanbod.
Het live aanwezig zijn, meedoen met oefeningen beantwoorden van vragen, dat schept een verbinding met de persoon die deze Masterclass geeft. Dit maakt de kans weer groter dat jij bij een upsell ook in stal stappen op dat aanbod. Dit is nooit een garantie, want er speelt natuurlijk nog meer mee dan alleen de verbinding leggen. Maar zonder die verbinding te maken met je klant is het wel een stuk moeilijker om van een deelname aan die masterclass door te stromen naar een programma van 6 maanden.
Podcast Content Talk
Luister ook naar mijn podcast aflevering over de rol van ‘microcommitment’ in jouw marketing.
Hoe pas jij microcommitment toe in je eigen marketing? Wil je dit met mij delen via een privébericht op Instagram @aurelieveltema?