Ga naar de inhoud
Home » Blog » Hoe schrijf ik een effectieve post voor Instagram

Hoe schrijf ik een effectieve post voor Instagram

Welke kleine actie kun jij nu inzetten voor je marketing?

Blog bannner van inspiratie naar post op instagram

In 5 stappen van inspiratie naar post

Als coach weet je wel hoe belangrijk het is om consistent zichtbaar te zijn op social media. Maar laten we eerlijk zijn: het kan een flinke klus zijn. Zeker als je al een volle agenda hebt met klanten, projecten en het runnen van je bedrijf. Hierom deel ik in 5 korte stappen hoe jij een effectieve post kunt schrijven voor Instagram. Met als doel je volgers te informeren en te overtuigen om met jou in gesprek te gaan.

Stap 1. Bepaal je Doel

Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je met je post wilt bereiken. Het doel van de post waar we nu naar kijken is zowel informeren als overtuigen. Je wilt je doelgroep waardevolle informatie bieden en in actie zetten om een gesprek met jou aan te gaan. Bedenk wat je precies wilt gaan delen en maak dat vervolgens kleiner zodat je één concreet doel hebt.

Een voorbeeld
Je wilt graag met een case uit je praktijk mensen overtuigen dat zij ook met jou in gesprek willen gaan. Kies dan een aansprekende case, zorg dat deze niet terug te leiden is naar een specifieke klant en vertel er een paar details over. Je doel is om met deze case te laten zien wat jij kunt en waar je kracht ligt. Je hoeft niet te delen met welk probleem je klant kwam of wat de exacte oplossing was.

Stap 2. Ken je Doelgroep

Je doelgroep of ideale klant is de persoon met wie jij om de tafel wilt gaan zitten. Wie wil jij uitnodigen voor jouw kennismakingsgesprek?

Je kunt jezelf hiervoor een aantal vragen stellen, zoals:

  • Welke klanten heb ik nu en welke kenmerken hebben zij, waar ik goed mee kan werken?
  • Kijk naar de demografische kenmerken zoals: leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau en beroep. Ook de locatie waar iemand woont kan invloed hebben op haar voorkeur.
  • Welke waarden en opvattingen zijn voor mij belangrijk en wil ik uitdragen in mijn content? Mensen kopen van mensen, spreek uit wie jij bent om zo herkenbaarheid op te roepen.

Dit zijn slechts enkele kenmerken, maar je kunt al veel voor jezelf uitwerken over je doelgroep. Dit kan je helpen om meer direct je lezer aan te spreken.

Stap 3. Kies je tone of voice voor je post

Gebruik je graag spreektaal in je teksten? Of ben je meer iemand die een verhaal vertelt en enkele technische termen daarin toelicht? Blijf dicht bij jezelf, maar houdt je tekst ook leesbaar. Een tekst is toch iets anders dan wanneer jij iets uitspreekt, bijvoorbeeld in een video of podcast.

Zorg ervoor dat je tone of voice dicht bij jezelf blijft, maar ook heel helder is. Gebruik niet teveel tussenwoordjes of overdreven termen die je makkelijker kunt gebruiken in spreektaal. Dit leidt je lezer af en dan haakt zij ook sneller af.

Stap 4. Welk beeld deel ik bij mijn post?

Afbeeldingen en video’s trekken de aandacht en maken je post aantrekkelijker. Gebruik een beeld (foto) of video die aansluit bij jouw boodschap en die jouw doelgroep kan aanspreken. Wissel goede portret foto’s van jezelf af met sfeerbeelden of een keer een plaatje met een tekst. Let op! Voor de toegankelijkheid van jouw Instagram posts is het van belang dat je weinig tekst in je foto zet en dat deze bovendien echt leesbaar is.

Stap 5. Sluit af met een Call to Action

Sluit elke post af met een duidelijke Call To Action (CTA). Zet je lezer in actie, na het lezen van je post. Laat zien wat zij nu kan doen, bijvoorbeeld op een knop drukken om een korte kennismaking met jou in te plannen. Zorg ervoor dat je CTA direct en gemakkelijk te volgen is.

Je kunt gebruik maken van een tool als Manychat om een standaard reactie per DM te sturen, zoals een quiz of een link naar een webpagina. Hiermee open je direct een chat met een volger die heeft gereageerd, ook als je zelf niet constant online bent.

Met deze 5 stappen kun jij vast aan de slag om consistent posts te gaan delen. Nog een paar tips over de inhoud van je post, om te zorgen dat deze niet alleen langs komt op de tijdlijn van je doelgroep maar ook gelezen wordt en zij actie onderneemt.

K.I.S.S. Keep It Simple, Stupid

Mensen scrollen snel door hun feeds, dus je post moet meteen de aandacht trekken. Houd je bericht kort, krachtig en zorg voor een duidelijke Call to Action. Vermijd om alleen een losse kreet of #hashtag te plaatsen, maar ga ook geen A4 aan tekst delen zonder witregels of bullet points. Focus op hoe jouw lezer je post ziet en scant en maak dat zo makkelijk en toegankelijk mogelijk. Liever heel simpel en scanbaar, zodat je nieuwsgierig maakt naar meer.

Laat meer van jezelf zien

Zorg ervoor dat je authentiek en herkenbaar bent in je posts. Dit betekent dat je niet alleen je expertise toont, maar ook persoonlijkheid toevoegt. Gebruik foto’s van jezelf in plaats van stockfoto’s en deel verhalen die laten zien wie je bent en hoe je anderen hebt geholpen

Mijn CTA: kom met mij in gesprek

Het consistent delen van content hoeft geen zware en vermoeiende klus te zijn. Met de juiste aanpak en een duidelijke strategie kun je effectieve social media posts schrijven die je doelgroep informeren en overtuigen.

Ben je klaar om je contentstrategie naar een hoger niveau te tillen, maar weet je nog niet precies hoe? Boek een kennismaking met mij in, dan kijken we samen hoe ik je kan helpen met je content consistent te delen.

Ja, ik wil een kennismaking