Haal je Instagram profiel door de wasstraat
Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om je online visitekaartje up-to-date te houden, zo weten je volgers waar jij voor staat en waar jij klanten mee helpt. Maar laten we eerlijk zijn: het kan een flinke klus zijn, vooral naast je dagelijkse werkzaamheden en het creëren van nieuwe content.
Daarom wil ik je vandaag meenemen in hoe jij jouw Instagram profiel ‘door de wasstraat’ kunt halen. Dit helpt niet alleen om je volgers beter te informeren, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken en hen te overtuigen met jou in gesprek te gaan.
Wat is de meerwaarde van een up-to-date profiel
Je Instagram is meer dan alleen een fotogalerij; het is je online visitekaartje. Regelmatig je profiel en posts bijwerken zorgt ervoor dat je content laat zien wie je nu bent en wat je momenteel aanbiedt. Denk eens na: als je je laatste diensten en producten niet goed zichtbaar hebt, loop je mogelijk kansen mis.
Wat is een Instagram ‘wasstraat’?
Met een ‘wasstraat’ bedoel ik niet dat we je profiel letterlijk wassen, maar dat je het gaat updaten, bijwerken en controleren op relevantie en actualiteit. Net zoals met een wasstraat voor je auto: af en toe moet je deze even grondig schoonmaken en een nieuwe glans laag aanbrengen.
Moet ik nu elke week mijn profiel bijwerken?
Nee, zeker niet. Te vraak je profiel wijzigen zorgt ervoor dat mensen je account niet meer herkennen. Ik raad aan om dit eens in de twee maanden te doen. Dit geeft je genoeg tijd om nieuwe inzichten en gegevens te verzamelen, zonder dat je constant bezig bent met aanpassen. Zo blijft je profiel fris, relevant en aantrekkelijk.

Waar kan ik op letten bij een Instagram ‘wasstraat actie’?
Hier zijn een paar eenvoudige maar essentiële stappen om je Instagram eens grondig te checken:
- Profielfoto
Zorg ervoor dat deze actueel en professioneel is. Idealiter gebruik je dezelfde foto op al je sociale media platforms voor consistentie. - Bio tekst
Update je bio zodat deze weergeeft wie je nu bent en wat je aanbod momenteel is. Denk aan recente veranderingen, nieuwe lanceringen of andere belangrijke updates. - Posts en Stories
Bekijk je meest recente content. Past dit nog bij je huidige strategie en aanbod? Ben je regelmatig actief? Of is je laatste post nog van 2 maanden terug? Ook in je story’s kun je posts laten terugkomen en met Highlights kun je bepaalde story’s langer laten staan voor je volgers. - Link in bio
Controleer of de link in je bio nog correct is en leidt naar een actieve en relevante pagina.
Doe-het-zelf of uitbesteden?
Je kunt ervoor kiezen om je Instagram profiel zelf door de wasstraat te halen, of je kunt hulp inschakelen. Ik bied zelf een Instagram Quick Scan aan, waarbij ik je profiel analyseer en een persoonlijke feedback geef in de vorm van een audio bericht, eigenlijk een soort mini podcast voor jouw profiel. Deze kun je eenvoudig winnen, om de week geef ik er eentje gratis weg aan iemand die mij via DM een leuke reden geeft om jouw profiel te checken.
Blijf consistent zichtbaar
Een up-to-date Instagram profiel helpt je om consistent zichtbaar en relevant te blijven. Maak van jouw Instagram profiel weer een krachtige tool die jouw merk vertegenwoordigt, nieuwe volgers aantrekt en klanten overtuigt om met jou in gesprek te gaan. Begin vandaag nog met die maandelijkse of twee maandelijkse ‘wasstraat’ en zie de positieve gevolgen voor je online aanwezigheid.