Wel heldere afspraken over je resultaten
“Niet goed geld terug garantie” is een kreet die voor niet past bij diensten van kennisondernemers. Toch zie ik het nogal eens staan op een salespage van bijvoorbeeld een coach met een online programma. Ik kan me voorstellen dat ik deze garantie kan krijgen wanneer ik een product ga kopen. Ik kan aantonen dat ik het alleen getest heb, of bij de bezorging via een online winkel erachter kom dat het product niet is wat ik wilde. Denk aan een paar nieuwe sokken. Je hebt ze online besteld en de kleur valt tegen, of je hebt de verkeerde maat besteld. Dan retourneer je die sokken, ongedragen, en krijg je ook je geld terug.
Maar als kennisondernemer die diensten verkoopt lijkt het mij ontzettend lastig om een aanbod van iemand niet te gebruiken. Hoe toon je aan dat je e-book vol met tips niet de juiste tip had voor jou? Of dat je die online training die je in 30 dagen hebt gevolgd omdat je overal bij kon, toch niet was wat jij zocht. Je hebt er wel gebruik van gemaakt.
Als je de nieuwe sokken bezweet en gedragen terug zou sturen krijg je ook niet je geld terug. Bij diensten betaal je niet voor een product, maar voor een dienst van een expert, uren van kennis en ervaring die jij nu mag gebruiken. Toch blijft het een aantrekkelijke marketing tool. Kan dat ook anders?
Jij bent de expert: dat is jouw garantie
Het kan heel aantrekkelijk zijn om je klanten te beloven dat zij een garantie hebben bij jou. Maar wil je niet veel liever dat iemand net zo hard geloofd in jouw aanbod als jij zelf doet? Wil je niet in je marketing laten zien dat jij de expert bent? Dat is jouw garantie, dat jij hiervoor geleerd hebt, dat je kennis en kunde hebt opgebouwd door ervaring of studie. Jouw klant komt bij jou omdat ze een klik voelt met wie jij bent, hoe jij werkt en welk resultaat jij kunt neerzetten met jouw klant. Dat is jouw garantie, niet de belofte dat je het geld terug wil geven. Je klant werkt met jou en betaald ook voor jouw unieke combinatie van vaardigheden, kennis en persoonlijkheid.
Heldere Verwachtingen bij je klant
Allereerst is het van belang om bij je klant heldere verwachtingen te scheppen. Dat doe je al in je marketing, zoals in je social posts maar ook op je salespage. Schrijf op wat iemand kan verwachten, wat iemand eruit kan halen om met jou samen te werken. Maar bespreek dit ook tijdens een kennismakingsgesprek of een kick-off meeting. Zorg ervoor dat je klant goed weet wat jij kunt doen, wat jij aanbiedt en waarom dit voor hem of haar van belang is. Vertel geen verhalen die je niet waar kunt maken, want daarmee snijdt jij jezelf straks in de vingers.
Resultaat op je salespage benoemen
Benoem helder de resultaten in je posts op je socials en op je website. Geef aan wat iemand kan verwachten, wat is de situatie waar jouw klant nu in zit? Waar kan hij of zij naartoe groeien? Welke stappen kan ze verwachten en hoe ziet dat resultaat eruit in haar dagelijks leven?
De resultaten kun je onderbouwen met een review van bestaande klanten. Heb je nog geen klanten? Doe dan een pilot aanbod, gratis of voor een lage prijs en vraag deze klanten om een review te schrijven. Mond op mond reclame is heel waardevol, dus die bonus krijg je er dan ook bij.
Algemene Voorwaarden van een jurist
Wanneer je helder in je algemene voorwaarden hebt opgenomen wat je doet bij een klacht, dan hoef je geen garanties te geven in je marketing. Dat zou ook nog tegenstrijdig zijn naar je klant toe, dat is al helemaal niet handig om te doen. Zorg dat je met hulp van een jurist heldere algemene voorwaarden hebt opgesteld, vraag ook naar advies voor jouw diensten specifiek. Vergeet niet, deel de algemene voorwaarden op je site en bij elke offerte. Dan zijn ze van toepassing voor je klant en dat scheelt een hoop kopzorgen als iemand toch het geld terug zou willen.
Heldere marketing is een betere garantie dan ‘niet goed, geld terug’
Wanneer jij kunt laten zien dat jij de expert bent die een aanbod heeft dat jouw klant echt kan helpen, met daarbij resultaten die zij ook echt kan behalen, dan heb je de beste garantie voor je klant. Heldere marketing, waarin jij jouw kennis en expertise deelt en waarin jij laat zien waarom zij nu juist voor jou mag kiezen zijn veel waard. Mensen kopen van mensen en willen jou graag leren kennen, je gaan vertrouwen en dan met jou in zee gaan.
Vind je dit lastig? Neem dan contact met mij op, dan kijk ik met je mee of ik je hiermee kan helpen. Ik heb verschillende opties van samenwerking, laten we samen kijken wat bij jou past. In mijn visie is het niet langer nodig om je klant gouden bergen en geweldige resultaten te beloven, of dat ze anders haar geld terug krijgt. Laten we heldere doelen stellen, in gesprek gaan met de mogelijke klanten en samenwerken naar geweldige resultaten die je klant nog meer enthousiast over jou maken.
Meer weten?
Lees meer over mijn aanbod: Salespage ReDo.
Of plan eerst een vrijblijvende kennismaking met mij. Je zit nergens aan vast.