Ga naar de inhoud
Home » Blog » Hoe sterk is jouw pitch?

Hoe sterk is jouw pitch?

  • door

De elevator pitch is een bekende term, in een paar zinnen vertel jij de belangrijkste zaken over jezelf zodat je gesprekspartner direct een goed beeld van je krijgt. Dit klinkt eenvoudig, maar blijkt toch een pittige opgave voor velen. Er zijn vele coaches die hiermee aan de slag gaan, maar wat betekent het voor jou om een pitch te hebben? Voel jij je er prettig bij om je eigen verhaal helder te krijgen in een paar zinnen? Hoe sterk is jouw pitch?

Voorbereiding

Voordat je naar een event gaat heb je bedacht wat je daaruit wil halen. Mogelijk ga je naar die netwerk bijeenkomst om meer mensen te leren kennen of om leads binnen te halen. Je pitch voorbereiden kan je dan helpen om je doel te behalen. In plaats van dat je afwacht tot je gesprekspartner jou de juiste vraag stelt, kun je zelf kort en helder toelichten wie je bent en wat jij te bieden hebt. Mijn tip voor jouw pitch, bereid geen verhaal voor maar korte punten. Zorg dat die punten dicht bij jezelf staan, ook als je onverwacht gevraagd wordt wie je bent kun je dit zo vertellen.

Opbouw van een pitch

Het is handig om een aantal punten of woorden voor jezelf te onthouden die je altijd kunt inzetten voor jouw pitch. Zoals gezegd, geen compleet verhaal want dan komt het veel minder goed over bij je gesprekspartner. Jij wil interesse wekken, sta dan ook open voor de ander en het verhaal dat zij jou vertelt. Wanneer je een pitch houdt tijdens een event waar je voor een groep staat, is het handig om er een mini presentatie van te maken. Start met een vraag waarmee je de toon zet, een herkenbaar probleem dat jij met jouw pitch gaat oplossen. Dan kort je toelichting en je eindigt met een call to action: “Spreek me straks bij de koffie aan, dan praten we verder over hoe ik [deze oplossing] voor jou kan inzetten.”

Voor een pitch in een gesprek is de opbouw niet zo strak, je wilt immers geen presentatie geven wanneer iemand je op een netwerkborrel vraagt wat je doet. Dan komen die korte steekwoorden van pas, je hebt een heldere lijn in je pitch maar je kunt spelen met de vorm. Haal je een concreet voorbeeld aan of blijf je bij de grote lijn, dat hangt af van het gesprek.

Hoe sterk is jouw pitch?

Aan het begin vroeg ik het al, hoe sterk is jouw pitch? Je komt in een nieuwe LinkedIn groep binnen waar jij kennis kunt delen en kunt netwerken. Dan mag je jezelf vaak in een post voorstellen aan de andere groepsleden. Doe je dat ook? Krijg je dan vragen of een reactie op je post? Die reactie is een vorm van interesse, je hebt met jouw pitch iets geraakt bij de lezer en zo start jullie contact. Die pitch kan veel mooie dingen opleveren.

Wanneer je ergens bent en met iemand in gesprek raakt die je nog niet kent, is het gesprek dan vrij snel voorbij of weet jij de aandacht van je gesprekspartner vast te houden? Natuurlijk heb je niet met iedereen een klik, maar met een sterke pitch kun jij helder vertellen welke waarde jij brengt. Je zult merken dat er dan sneller een goed gesprek op volgt, dan wanneer je vaag bent over wat jij kan en wat jij te bieden hebt.

Oefen je pitch

Heb je moeite met het opbouwen van je eigen pitch? Ga eens voor de spiegel staan en stel jezelf voor alsof de spiegel je gesprekspartner is. Zij heeft je net de vraag gesteld, “Wat doe jij in het dagelijks leven?” Het is een 1-op-1 gesprek, dus het mag in stappen gaan, maar probeer wel in drie zinnen je boodschap te vertellen. Je kunt altijd later nog voorbeelden geven of ingaan op een vraag die het voor de ander duidelijk maakt. Jouw pitch is de start van het gesprek, nodig je gesprekspartner uit en houd die interesse vast. Veel succes!

Meer tips

Volg mij op Instagram voor meer tips en stuur me gerust een DM als je een vraag hebt of even wilt sparren.

Photo Photo by Jason Dent and by Fred Kleber on Unsplash

Dit blog is eerder door mij gepubliceerd op LinkedIn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *