Ga naar de inhoud
Home » Blog » Focus op het gevoel dat je resultaat brengt

Focus op het gevoel dat je resultaat brengt

Durf het jezelf makkelijker te maken, maak het niet te zwaar en laat je perfectionisme of je hoge lat even los als het gaat om content schrijven. Het hoeft niet altijd on point te zijn, het hoeft niet alles omvattend te zijn. Het mag over jou gaan en over hoe jij het probleem of het verlangen van je ideale klant begrijpt en haar hierin kan steunen en begeleiden.

Je kunt enorm veel, je hebt talent en expertise en de onderwerpen binnen jouw vakgebied zijn eindeloos interessant. Ook bestaat jouw aanbod vast niet uit 1 ebook of een enkel traject waarin je met jouw coach klant aan de slag gaat. Je aanbod is net zo breed en passend bij je klanten als jij zelf bent in je expertise.

Focus helpt je klant

Echter, je hoeft niet alles direct in de etalage te zetten om het wel te kunnen verkopen. Focus je in je social media posts, in je content en blogs op een specifiek thema of een aanbod dat je nu gaat verkopen. Dan weet je klant ook waar zij aan toe is. Dat er nog een vervolg aan kan zitten, dat het ook linksom mag als het rechtsom niet lukt, dat vertel je haar wel als jullie in gesprek zijn.

Focus hierbij vooral op het resultaat van jullie samenwerking, of jouw groepsprogramma. Niet op de afspraken die je maakt, de coach calls of de werkboeken die ze gaat lezen. Focus op het gevoel dat zij heeft nadat ze met jou heeft samengewerkt.

Afvallen als einddoel, of het gevoel van 2 kledingmaatjes omlaag

Je bent diëtist, of life coach en houdt je bezig met de gezonde levensstijl van je klanten. Je wil een traject van 3 maanden aanbieden waarna zij met jouw strenge begeleiding zeker 10 kg kan afvallen. Je hebt een programma met oefeningen, voedingsadvies en weegmomenten, je bent er helemaal klaar voor! Toch is dit niet wat jouw klant wil kopen. Ze vindt het wel interessant maar stelt zich bij die focus direct in op hard werken, niet snoepen en een rotgevoel omdat het weer niet gelukt is. Dat is wel het laatste dat jij wilde voor je klant. Hoe krijg je haar nu in een positief gevoel, zodat ze wel met jouw begeleiding aan de slag gaat?

Door te focussen op het goede gevoel van het resultaat jij haar levert, door de nadruk te leggen op dat leuke jurkje van 2 kledingmaten kleiner dat zij kan dragen nadat je 3 maanden samen hard hebt gewerkt. Dat ze die leuke bikini aan kan en dat ze haar lichaam mag vieren.

Disclaimer: Ik ben zelf absoluut geen voorstander van ‘slank is beter of mooier’, dit is een herkenbaar voorbeeld en niet mijn eigen mening over je lijf. Ik geloof sterk in body positive zijn en je lichaam geven wat het nodig heeft om jou te dragen in je hele leven.

Ik ben zo moe, ga ik ooit weer beter slapen?

Je bent een coach of therapeut die een aanbod heeft dat gericht is op verbetering van de slaap van jouw klanten. Jij geeft haar meer rust in haar hoofd waardoor die stroom aan gedachten die haar ’s nachts wakker houdt zich even koest houdt. Maar zij wil niet horen van jou dat ze een meditatie gaat doen van 30 minuten. Dat ze geen koffie meer mag drinken tijdens jouw traject, of dat ze meer mag gaan bewegen, minder mag snoepen, minder tv en schermpjes.

Door te focussen op de inhoud van het traject, waarvan jij weet dat het haar echt gaat helpen, haakt zij vooraf al af. Echter, door de focus te leggen op het gevoel dat zij heeft na jouw traject: Je gaat beter slapen en wordt ’s morgens met een uitgerust gevoel wakker. Minder drukte in je hoofd, maar een frisse start waarin jij positief een nieuwe dag in stapt.

Let er ook op dat je de woorden en termen van je ideale klant mag gebruiken. Wil zij een ‘energiek leven’ of wil ze ‘gewoon lekker slapen en fris opstaan’. Wil zij ‘een zorgen vrij hoofd’ of wil zij ‘rust in haar koppie’. Door te praten in haar eigen termen, benadruk je nog meer dat gevoel dat zij kan ervaren. Kom dichterbij, laat het haar alvast voelen. Dat ze dingen mag opgeven, veranderingen mag aanbrengen in haar routines, dat is onderdeel van het proces en daar begeleid je haar stap voor stap doorheen. Dat is altijd eng, dus dat hoef je niet vooraf te benadrukken want dan is het juist lastig om ervoor te kiezen om in jouw traject te stappen.

Samengevat

Kies voor het gevoel dat het resultaat van jouw aanbod geeft aan jouw klant. Focus niet op het proces of de tools, de werkboeken of wat zij aan koekjes en snacks moet laten staan. Kies haar eigen woorden en durf dichterbij te komen, samen loop je door dit proces heen naar succes. Laat haar dat ook in de fase van aanbod al voelen. Veel succes!

Moeiteloos Content Schrijven Challenge 17-20 April

Vind je het zelf lastig om je in te leven in je ideale klant en content te schrijven die haar dat laatste duwtje geeft om jouw aanbod te kopen? Wil je minder tijd kwijt zijn aan je content en met vertrouwen regelmatig je aanbod en tips delen?

Doe mee aan mijn gratis challenge Moeiteloos Content Schrijven, van 17-20 April 2023. Ik kijk al uit naar je deelname!