Ga naar de inhoud
Home » Blog » Plan jij je content in? Of post je liever in de flow?

Plan jij je content in? Of post je liever in de flow?

  • door

Plan jij je content in? Of post je liever in de flow?

blog banner inplannen of in de flow posten

Tips en strategieën om jouw sociale media consistent en inspirerend te houden.

Plan jij content voor je socials vooraf in? Werk je vooruit om zo consistent zichtbaar te zijn? Of ben je meer van ‘in het moment’ of ‘in de flow’ je content maken en plaatsen? Let op, er is voor mij geen goed of fout hierin, ik ben zelf altijd op zoek naar de balans tussen vooruit werken en ook ruimte houden voor een leuke ingeving in het moment.

Zelf zie ik dit ook als een terugkerende uitdaging waar veel ondernemers mee te maken hebben. Ook ik als ondernemer. Hoe blijf je consistent in je posts, terwijl je je werk leuk en creatief houdt?

Waarom is het belangrijk om consistent zichtbaar te zijn?

Goede vraag! Want waarom hamer ik er eigenlijk zo op, dat je niet na een volle week posten ineens 3 weken van de aardbodem moet verdwijnen. Tenminste, niet als je wilt dat je klanten je gaan vinden, leuk gaan vinden en vanuit vertrouwen hun vraag bij je neerleggen?

Dit vatten we in de marketing samen als Know – Like – Trust – Buy. Je loopt een proces door waarbij je iemand leert kennen en gaandeweg erop gaat vertrouwen dat die coach de juiste kennis en manier van werken heeft, die jou kan uitdagen om je problemen aan te pakken. Of je kan helpen je business recht te trekken. Of meer rust in je hoofd te krijgen.

Het algoritme van sociale media platforms beloont consistentie, omdat we graag meer willen zien van iets dat we leuk vinden. Een klein voorbeeldje, houd jij van kattenfilmpjes? Dan zul je na 10 kattenfilmpjes op een saaie avond, de rest van de week meer kattenfilmpjes aangeboden krijgen op Instagram dan daarvoor.

Zie jij je content als kattenfilmpje? Dan wil ik als jouw toekomstige klant daar meer van zien. Ik wil ook kittens zien, of een kat die gered is uit het asiel. Kortom, ik wil verschillende kanten van jouw diensten, expertise en je aanbod zien.

Planning van content hoeft geen huishoudelijke taak te worden

Met een paar eenvoudige life hacks, kun jij ervoor zorgen dat je inspiratie altijd om kunt zetten in actie. Zelfs als je eigenlijk geen tijd hebt.

Gebruik van Notitieboekjes

Zorg dat je een paar notitieboekjes in je huis en in je tas hebt liggen. Een fysiek boekje bij de hand hebben zorgt ervoor dat je je inspiratie direct kunt opschrijven zonder afgeleid te raken door andere apps op je telefoon. Bovendien kun je makkelijk terugbladeren naar ideeën die je eerder mogelijk wel hebt genoteerd maar nooit hebt uitgewerkt.

Schrijf je posts in een editor of project tool

Zelf ben ik er fan van om content in een tekstverwerker te zetten, dit doe ik ook voor mijn klanten. Zowel voor de fans van Google Docs en Word, je zorgt voor foutloze posts en je kunt bovendien makkelijker een onderwerp verdelen over meerdere posts. Je zet eenvoudig die posts onder elkaar in tekst. Je kunt ook een project tool zoals Trello gebruiken om je posts in te zetten, dan kun je er gelijk een foto bij opslaan.

Tijd in je agenda blokkeren

Van uitstel komt afstel. Plan specifieke momenten in je week waarbij je de tijd neemt om posts voor te bereiden. Misschien werkt een planner app voor jou wel zoals Buffer bijvoorbeeld. Dan kun je na zo’n schrijf sessie direct al je posts voor de komende week klaar zetten. Zelf vind ik het fijn om online te zijn als ik een post plaats, maar ik bereid wel regelmatig mijn content voor.

In de flow posten, spontaan en in het moment werken

Soms komt de beste inspiratie op het meest onverwachte moment. Werken in de flow kan enorm fijn zijn, omdat je moeiteloos je content maakt en ook echt tot de kern kunt komen bij jouw klant. Echter, wat doe je als je 3 weken lang geen flow voelt? Wat doe je als je in je passie zo snel typt dat je post vol spelfouten zit? Wat doe je als je halverwege een post ineens een ander idee krijgt en zo geen duidelijk verhaal weet te plaatsen?

Ik ben zeker voorstander van content delen als je inspiratie hebt, maar let erop dat dit ook bijdraagt aan je doelen. Plaats een story als je aan het wandelen bent of een spontane foto van jou en je klant tijdens een leuke sessie. Maar weet ook, je mag in dat moment inspiratie opdoen en er later leuke content van maken. Schrijf het op, neem het mee en leg die foto’s vast. Dan heb je het moment gepakt en toch even de tijd genomen om er goede content van te maken die zorgt dat je klanten jouw als de Go-To expert gaan zien.

Wat te doen bij een content dip?

Wat als je inspiratie even op is? Hierbij 3 tips voor Eerste hulp bij een Contentdip.

Tip 1 Reviews en feedback van je klant in je content

Vraag je klanten om een review, feedback en neem ook de cases die je klanten meebrengen mee in je content. Echte verhalen van echte mensen raken je volgers meer dan een verzonnen verhaal of een lijst met losse tips. Bovendien is het leuk om de namen te laten zien van mensen die jij al geholpen hebt, dat draagt ook bij aan jouw expert status.

Tip 2 Herhalen van je content

Herhaal wat je eerder ook hebt gedeeld. Ik deel zelf vaak over consistent posten en vertel vaker dat het belangrijk is om in het oog en het hart van je volgers te komen, door steeds weer opnieuw iets van jezelf te laten zien. Gebruik dezelfde foto nog eens, herhaal een tip met een ander voorbeeld of maak er een langere post of een blog van. Herhaling helpt je publiek om te onthouden dat jij de key expert bent en je blijft top of mind.

Tip 3 Regelmatig even brainstormen

Plan maandelijks een uurtje vrij in je agenda om even terug te kijken op de content van de afgelopen maand en te brainstormen voor wat je komende maand wil gaan delen. Die brainstorm kan ook alleen een paar kernwoorden of een thema voor die maand opleveren. Zolang je er maar regelmatig mee bezig bent, blijf je ook geïnspireerd om je volgers te boeien en aangehaakt te houden.

Wat werkt goed voor jouw content?

Ik begon dit artikel al met, er is geen goed of fout in consistent posts delen. Je kunt alles plannen en je kunt ervoor kiezen om alles in de flow te doen. Ik geef je hier tips om een middenweg te zoeken die past bij jouw aanbod, jouw bedrijf en jouw klanten.

Wil je een passende oplossing die echt voor jou op het lijf geschreven is? Neem dan vrijblijvend contact met mij op, om een mogelijke samenwerking te bespreken. Mijn expertise kan jou helpen om je marketing naar een hoger niveau te tillen.