Ik wil mijn publiek vertellen wie ik ben, hoe leren mijn klanten mij beter kennen door mijn content?
Ben je van plan een aantal blogs te schrijven deze week? Of wil je alvast wat social posts klaarzetten om te posten op Instagram bijvoorbeeld? Denk er dan eens over na wat je wil delen met je doelgroep. In dit artikel geef ik je vijf tips met een korte toelichting. Heb je zelf ook een leuk onderwerp, stuur me dan een DM op Instagram. Dan deel ik jouw tip in mijn stories.
Tip 1 Deel jouw verhaal
Schrijf over je eigen achtergrond en ervaring. Waarom ben je in deze rol gestapt? Welke stappen heb je hiervoor ondernomen? Waarin kan jouw lezer zich herkennen bij jou? Je kunt je verhaal ook toespitsen op je boodschap. Je hoeft echt niet van 0 tot nu toe delen. Of je kiest bijvoorbeeld een leuk verhaal uit je jeugd dat je nu inspireert tot wat je doet. Maak er vooral iets van wat bij jou past, het is jouw verhaal.
Tip 2 Deel een mooi of succesvol project
Iedereen heeft een project of een dienst of product waar je ontzettend trots op bent, zo niet dan stel ik voor dat je hier even voor gaat zitten en een paar minuten gaat nadenken. Binnen no time schiet je wat te binnen en daar kun je over schrijven. Een succesvolle case met een klant is ook leuk, dan kun je mogelijk een quote delen van die klant over jullie samenwerking. Als er een probleem was of iets niet helemaal lukte is dat ook mooi om te delen. Je bent niet perfect, en hoe je een probleem oplost zegt veel over hoe je werkt en wat jij belangrijk vind.
Tip 3 Vertel ons over een grote blunder
Heb je een blunder begaan in je bedrijf of in je werk? Heb je een keer een fout gemaakt waarvan je even twijfelde of het nog goed zou komen? Hoe heb je dat opgelost? Welke stappen moest je nemen? Wat heb je ervan geleerd? Wat zou je nu anders doen bij zo’n probleem? Of hoe kon je het voorkomen? Dit soort lessen zijn soms lastig om te delen en je hoeft jezelf zeker niet slecht neer te zetten. Het gaat er juist om wat je hebt geleerd en dat fouten maken heel menselijk is.
Tip 4 Licht een van je producten of diensten uit
Wat is jouw aanbod? Kun je hier een klein deel uitlichten en daar met voorbeelden of klant cases wat meer over vertellen? Maak het klein en compact en vertel hier van alles over. Hoe is dit product in je aanbod ontstaan? Wat wil je ermee bereiken? Is het misschien een tijdelijk aanbod of iets dat altijd wel beschikbaar is. Hoe past het in jouw aanbod? Wat zijn de voordelen voor de lezer, zonder dat het een pure reclame tekst wordt. Probeer je in te leven in een lezer die dit product overweegt, wat zal die lezer over de streep trekken?
Tip 5 Een les geleerd
Dit kun je opvatten als een ervaring in je werk, of als een training die je gevolgd hebt of een goed boek dat je gelezen hebt. Welke les haal je hieruit? Welke tip wil je jouw (toekomstige) klant graag meegeven? Zoals je in mijn blog over ‘Wat geef ik gratis weg’ kunt lezen geef ik zelf graag mijn kennis weg. Zo help ik anderen en zo groeien we ook zelf weer. Wees niet bang om je kennis of een les te delen, geef de kennis door en bouw zo aan je eigen expert status.
Er zijn nog veel meer tips die ik je kan geven en als je er even een kwartiertje voor gaat zitten kom je zelf vast ook tot een lange lijst met onderwerpen. Je kunt ook bovenstaande onderwerpen uitwerken tot een blog en daar meerdere social posts over maken. Graag sluit ik af met een laatste noot voor elke tekst, blog of social post:
Denk na over wie je wilt aantrekken, wie is jouw ideale lezer of klant? Laat zien wij jij zelf bent en laat zien waar jij voor staat. Geef je lezer de kans om jou als persoon te leren kennen en te vertrouwen.
Jouw eigen marketing acties onder elkaar
Wat zou er gebeuren als je in één oogopslag kon zien wat er nu goed gaat in je online marketing en wat je nog mist. Waar liggen de kansen voor jou om te groeien en wat past niet bij je. Wat zou je doen met zo’n overzicht?
Download nu mijn gratis content marketing checklist en zet jouw posts en andere acties in je agenda voor meer groei in zichtbaarheid en rust in je marketing.